Wat is er mogelijk met een Verdiepingstraject? Van alles, zolang de school zich er maar sterk voor wil maken. De inzet moet dus gericht zijn op het versterken van de eigen kracht. Daarom moet een Verdiepingstraject vooral heel praktisch toewerken naar een concreet, behapbaar doel dat het liefst binnen dat schooljaar is afgerond. Dan kun je namelijk tijdig evalueren of het plan paste wat betreft omvang, draagvlak, resultaat en de gevraagde tijdsinvestering. Zodat je tijdig kunt bijstellen of een mogelijk vervolg afspreken.
Hieronder staan voorbeelden van Verdiepingstrajecten die in Hengelose scholen zijn uitgevoerd of nog lopen. Ze verschillen sterk in omvang, de hoeveelheid betrokkenen vanuit de school en het soort begeleiding vanuit CultuurwijsHengelo. Een vast format daarvoor is er niet: we willen vooral kijken of we de school kunnen ondersteunen om dat stapje extra te zetten. Bij twijfel: neem vooral contact op met de projectleider CmK Verdiepingsprogramma Ben Kamphuis: b.kamphuis@cultuurwijshengelo.nl
VOORBEELDEN VAN VERDIEPINGSTRAJECTEN:
Een cultuurplan op maat voor de school – met EVI
EVI is een digitale vragenlijst die je school helderheid geeft. Hoe staat cultuureducatie ervoor, ben je daar tevreden over en hoe wil je verder? Samen met een lid van de cieKE vullen directeur en icc’er EVI in om te kijken hoe je cultuureducatie meer naar de wensen van de school inricht. Dat kost 2 uur tijdsinvestering, 1 x per twee jaar invullen om te kijken hoe de school zich ontwikkelt.
Creatieve middagen op school
Veel scholen denken aan periodiek één of meerdere middagen met creatieve en/of bijzondere onderwerpen in kleine groepjes waarmee kinderen hun talenten kunnen ontdekken. Hoe steek je goed in en hoe pak je dat aan? Samen met onze kennispartner Saxion breng je de schoolsituatie in beeld en geef je een realistisch plan vorm.
Een nieuwe methode
Tijd voor een nieuwe, inspirerende methode (muziek, beeldend, drama)? Of de bestaande eens lekker opfrissen? Samen met een workshopdocent kijkt de school naar de opties. In 1 of 2 teamsessies worden een aantal principes aan de collega’s uitgedragen. Na een jaar kijken we in een vervolgsessie hoe het gaat, wat de knelpunten zijn en hoe het team daar beter grip op krijgt.
De instrumenten in jullie kast
Welke muziekinstrumenten staan bij in jullie kast en wat kun je er allemaal mee doen? Een workshopdocent laat het team de spullen in de kast herontdekken en geeft handvatten om er zelf meer mee te doen. Na een jaar komt de docent terug. Wat zijn de vragen en hoe houden we het gebruik vast?
Muziek met het team
Muziek schept een band. Samen met het team muziek maken en aansluitend onder begeleiding een praktisch plan opstellen hoe je eigen team meer werk kan maken van muziek op school. Met tussentijds support.
Beleidsplan Cultuureducatie
Wat verstaat onze school aan cultuureducatie en hoe dragen we dat goed uit? Samen met een lid van de cieKE werkt de school de eigen visie uit naar een wervende, aansprekende tekst. De tekst wordt vertaald naar website en schoolgids.
ICC-Wijkproject aan het schoolthema verbinden
De ICC-wijkprojecten zijn best succesvol en de hele school doet eraan mee. Hoe haal je meer uit het wijkproject door er meer vakken mee te verbinden en extra activiteiten aan te koppelen? Maar dan wel zo dat het er niet extra bijkomt?
Zingen als spraakles
Ook bij zingen moet je teksten uitspreken en articuleren. Dat kan aardig van pas komen bij anderstaligen of leerling die moeizaam spreken. De workshopdocent kan een team handvatten geven om dit in school met zingen gerichter aan te sturen.
Digitaal geletterd met Scratch
Het (gratis) programma Scratch is een alleskunner rond creatieve multimedia. Maar je kunt het ook heel goed toegepast inzetten in andere lessen. De workshopdocent kijkt met het team hoe de school daar praktisch invulling aan kan geven en wat er aan kennis en infrastructuur nodig is.
Verder met drama
Hoe geef je kinderen adviezen rond drama en toneelspelen die het vrijblijvende overstijgen, zodat ze er ook echt stappen mee kunnen zetten? Samen met de workshopdocent staat het team stil bij hoe je met kinderen praat over eigen toneel- en dramaprestaties.
Djembé en Boomwhacker door Groepsleerkrachten
Deze trommels zijn geliefd bij leerlingen en leerkrachten. Heeft de school ze zelf of is er een voornemen ze aan te schaffen? Samen met de workshopdocent oefent het team de eigen slag- en trommelvaardigheid en worden punten behandeld om op eenvoudige wijze zelf de djembés in het onderwijs te gebruiken en daar ook lijn in te brengen. Kan ook met Boomwhackers.
Procesgericht werken (en minder productgericht)
Vaak zie je op school dezelfde soort eindresultaten, omdat de leerkracht teveel stuurt op het product. Hoe stel je het procesgerichte centraal, zonder dat dat ten koste gaat van aansprekende/of bespreekbare eindresultaten? Een snelcursus procesgericht werken voor het team.
Van Pinterest naar CmK
Bijna elke leerkracht snuffelt weleens op Pinterest voor inspiratie. Het risico is dat iedereen hetzelfde maakt met vergelijkbare eindresultaten. Wie handig is buigt de zoekresultaten zo om naar een echte les cultuureducatie met procesgericht werk en een ruimere uitdaging. Hands-on met het team!
Collega’s met de handen in het haar…
Een collega die niet lekker gaat in een bepaald kunstdiscipline? Beelden, drama, muziek of dans? Samen met een begeleider/coach wordt gekeken wat die collega kan doen om slagvaardiger in dat vak te worden. Met terugkommoment.
Team Talento voor je eigen school
Een echte kunstenaar-docent voegt iets toe dat de school niet in huis heeft. Maar de school kan ook best meer zelf doen. Met het laagdrempelige TeamTalento kunnen leerkrachten zelf eenvoudig met alle kunstdisciplines aan de slag op basis van goede, praktische opdrachten. Hulp nodig om dit met het team op te pakken? Ook geschikt voor Creative Middagen!
Voorschool meer betrekken
Peutergroepen bij het wijkproject, of meer betrekken bij wat er in onderbouw gebeurt. Waar zijn de raakvlakken? Hoe organiseer je dit? CultuurwijsHengelo kan best een werkgroep met icc’er en pm’er begeleiden.