Een school kan en wil vaak meer om cultuureducatie in de eigen school te versterken en beter te borgen. Om scholen daarbij te ondersteunen is er het Verdiepingsprogramma, een vorm van Open Maatwerk. Scholen hebben namelijk uiteenlopende vragen, die sterk samenhangen met de specifieke situatie. Een vraag voor verdieping is gericht op versterking van de eigen slagkracht van het team of de school. Het is geen extra aanbod dat door de school kan worden afgenomen. Zie hiervoor de voorbeelden onder Inspiratie (menu hiernaast).
Het idee is dat een school op basis van een formulier met vijf vragen formuleert op welke wijze ze extra aan cultuureducatie wil werken. Centraal daarbij staat dat de school zelf actief bij de realisering betrokken is, en dat het initiatief een duidelijk vertrekpuntpunt en doel heeft. De vijf vragen:
- Wat wil je voor je school bereiken? Waarom?
- Wat is het concrete plan?
(wanneer, welke groep, thema, onderwerp) - Wie zijn er op school bij betrokken?
(meer dan 1 iemand: icc’er, team, directie) - Kun je het extra’s op een of andere manier vastleggen?
(duurzaamheid, verankering) - Wanneer evalueren we met school het verloop, de opbrengst en een mogelijk vervolg?
Het ingevulde formulier (hier te downloaden) gaat naar projectleider CmK Verdiepingsprogramma Ben Kamphuis (b.kamphuis@cultuurwijshengelo.nl).
In de commissie Kunsteducatie wordt de haalbaarheid besproken. Daarna bespreken school & coördinator de realisatie.
Op cultuurontmoetingen zijn annuleringsvoorwaarden van kracht. Deze vind je hier.
Vragen over het Verdiepingsprogramma kun je terecht bij Ben Kamphuis (projectleider CmK Verdiepingsprogramma): b.kamphuis@cultuurwijshengelo.nl