Een Formulier Doorlopende Horizontale Leerlijn
of een Placemat?
het waarom – toelichting – voorbeelden downloaden
Via deze link kun je terug naar de laatste ICC-Bijeenkomst.
Het mooie van Wijkprojecten is de geïntegreerde aanpak. Alle groepen doen mee, elke subthema is gerelateerd aan het hoofdthema. Hoe meer vakken en lessen met het thema worden verbonden, hoe effectiever het project. Om geen extra werk te hoeven doen, is het goed om tijdig stil te staan bij welke bestaande lessen aan het thema gekoppeld kunnen worden.
Daarvoor is een formulier Horizontale Doorgaande Leerlijn (Formulier HDL) beschikbaar. Hierop kan voorafgaand aan het project voor elk subthema worden geïnventariseerd welke lessen te gebruiken zijn en aan welke doelen die zijn gekoppeld.
Scholen gebruiken ook eigen versies van zo’n formulier, vaak Placemat genoemd. Of je nu een Placemat of een Formulier HDL gebruikt, waar het om gaat is dat er een hulpmiddel is om met het team te delen welke bestaande lessen met een wijkproject verbonden worden.
Hieronder: eerst het (lege) Formulier HDL (1); dan een Kennisclip met toelichting op Leerlijn & Wijkproject (2); dan een video waarin ICC’er Liesbeth Kuipers (voorheen van de Telgenkamp) laat zien hoe zij zo’n formulier invult (3); daarna een ingevuld voorbeeld van het formulier voor het subthema Techniek Verbindt (groep 7 en 8) van het Wijkproject Techniek – een hele kunst! (4)
Daaronder, omdat scholen vaak gebruik maken van Placemats, een downloadbaar voorbeeld van een Placemat (5).
Om te zien hoe scholen in de praktijk werken met Formulier DHL of Placemat, bezocht CwH begin 2023 zeven scholen om met ze te praten over hoe zij dat doen. Er is een verslag gemaakt van de bevindingen, dat hier is te downloaden (6).
===
- Formulier Horizontale Doorgaande Leerlijnen.
Een handige invullijst om methodelessen bij cultuurontmoetingen te noteren. Zodat je team (en jezelf) daar een volgende keer op terug kan grijpen. Deze lijst is versie 2. Hier kun je hem downloaden. - Kennisclip over horizontale en verticale leerlijnen.
Hoe zat dat ook alweer met horizontale en verticale leerlijnen? Deze Kennisclip legt haarfijn uit hoe we daar in de Hengelose situatie naar kijken. Gemaakt door Ronald von Piekartz en Annemiek van Herk (Saxion APO).
Mocht bovenstaande video niet zichtbaar zijn: dit is de link naar YouTube. - Zo vult ICC’er Liesbeth het formulier in.
Liesbeth laat zien dat het invullen geen ingewikkeld of tijdrovend karwei hoeft te zijn. - Voorbeeld van een ingevuld formulier.
Dit voorbeeld is helemaal ingevuld. De leerkrachten van Groep 7 en 8 maken daarmee een globaal plan hoe je bestaande lessen met het wijkthema verbindt. Hier kun je hem downloaden. - Voorbeeld van een Placemat.
Scholen werken vaak met een eigen variant van het Formulier DHL, vaak Placemat geheten. Download hier een voorbeeld. - Zo doen scholen dat in de praktijk.
Twee leden van de kerngroep van CwH bezochten begin 2023 zeven scholen om met ze te praten over hoe zij werken met Formulier DHL en Placemat. Van de bevindingen is een verslag gemaakt (december 2023). Download hier het verslag.
Deze pagina wordt gewijzigd en aangevuld wanneer nodig.