Het Basisprogramma van cultuureducatie in Hengelo onderscheidt twee stromen: een meer aanbodgerichte stroom (Kunst op School) en een meer vraaggerichte stroom (ICC-Wijkprojecten). De cultuurontmoetingen vanuit beide stromen worden zo opgezet, dat ze aansluiten op de leerlijnen van een school. Er is afstemming en overleg. Daarbij is het programma Kunst op School gebaseerd op een verticale leerlijn, en de ICC-Wijkprojecten zijn gebaseerd op een horizontale leerlijn. Onze aanpak is uniek in Nederland en dankzij het hechte netwerk kwalitatief sterk.
100% van de Hengelose scholen voor PO, SO en VSO neemt deel aan het volledige Basisprogramma. Door deelname aan dit afwisselende programma wordt bij kinderen de ontwikkeling van het cultureel (zelf)bewustzijn bevorderd. Cultuurbewustzijn is van groot belang voor de betrokkenheid van kinderen bij de samenleving en voor het ontwikkelen van begrip voor andere normen, waarden en culturen. Het vormt de basis voor het bewust handelen en stimuleert het gebruik van de vier basisvaardigheden van het geheugen: het waarnemen, het verbeelden, het conceptualiseren en het analyseren van de werkelijkheid.
Naast het programma Kunst op School en de ICC-Wijkprojecten kunnen scholen zelfstandig extra cultuureducatief aanbod uitvoeren. Dat vind je hier.
Op cultuurontmoetingen zijn annuleringsvoorwaarden van kracht. Deze vind je hier.
Voor vragen over het Basisprogramma kun je terecht bij Emiel Bennink (coördinator Basisprogramma): e.bennink@cultuurwijshengelo.nl
Voor vragen over het Maatwerk binnen het Basisprogramma kun je terecht bij Rieke Wissink (coördinator Maatwerk): r.wissink@cultuurwijshengelo.nl